De eerste ervaringen - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Sandra Jong - WaarBenJij.nu De eerste ervaringen - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Sandra Jong - WaarBenJij.nu

De eerste ervaringen

Door: Sandra de Jong

Blijf op de hoogte en volg Sandra

22 Juli 2014 | Zuid-Afrika, KwaZulu

Zaterdag vertrokken vanaf Schiphol. Uiteraard met overgewicht in mijn koffer;-), het zal eens niet zo zijn. En dit keer zonder moeder om het teveel aan gewicht te compenseren. Dus ik mocht kiezen 72 euro bijbetalen, of 2 kilo uit mijn koffer halen en los meenemen. Ik bleek namelijk 2 stuks handbagage mee te mogen nemen. Dus de schoenen eruit en achter de douane een mooie tulpentas gekocht voor 6 euro. Helaas gelijk al vertraging en ook nog eens vertraging in Londen, maar uiteindelijk toch op tijd aangekomen in Durban.

Daar werd ik netjes opgewacht door 2 vrijwilligers van African Impact. Bij the Buggs and Beans zat al een hele groep te wachten. In totaal kwamen er namelijk 16 nieuwe vrijwilligers aan tussen 9.30 en 14.00 uur en er waren ook nog 7 vrijwilligers die weer naar huis gingen. We hielden dus met z'n allen aardig het terras bezet. Helaas liepen we ook hier vertraging op. Twee jonge meisjes uit Italië hadden niet helemaal begrepen dat in Johannesburg je koffers niet automatisch doorvliegen naar Durban, maar dat je deze dus zelf moet ophalen en opnieuw moet inchecken. Zij waren dus wel in Durban, maar de bagage stond nog steeds in Johannesburg. Kortom een hoop geregel en uiteindelijk moesten zij achterblijven om op de bagage te wachten......

Uiteindelijk zijn we met z'n 12-en naar Thanda vertrokken, nog 3 uur rijden vanaf het vliegveld. We kwamen ruim na 6-en in het donker aan en konden dus eigenlijk niet zien waar we terecht waren gekomen. Maar het eten stond al klaar, dus we konden gelijk aanschuiven. Heerlijk! Na het eten kregen we de belangrijkste huisregels te horen en konden we onze lodges inruimen. Mijn roommate was er nog niet, die moest nog aankomen rond een uur of 10. Nog even het idee gehad om erop te wachten, maar ik was te moe en ben toch met de rest om 21.00/21.30 uur gaan slapen. Blijkbaar had ik echt wel nodig, want ik heb niet eens gehoord dat om 22.15 twee personen met koffers en bagage zijn binnengekomen. Pas toen ik rond 24 uur wakker werd en eruit ging voor de wc, zag ik dat er een koffer stond en dat het bed naast me bezet was. Geen idee wie erin lag....;-)

Maandag mochten we uitslapen. Dat betekent hier om 8 uur klaar zijn voor het programma. Eerst hebben we kennis gemaakt met de hele groep. Ik ben de enige Nederlandse, maar gelukkig zijn er nog wel 2 Belgische meisjes die ook Nederlands spreken. Verder veel Fransen, Franstalige Belgen en Italianen. Verder nog iemand uit Canada en Nieuw Zeeland. Een gevarieerd gezelschap dus. 's Ochtends hebben we een algemene introductie gekregen over de verschillende groepen en hun werkzaamheden. 's Middags zijn we gestart met de fotografiegroep. Eerst theorie en daarna mochten we gelijk op onze eerste gamedrive, tof! 's avonds na het eten hebben we de foto's besproken en waren we om 21.30 uur pas klaar. Dat is laat, want 's avonds is het hier alles behalve wild. De dagen beginnen namelijk rond 6.00/7.00 uur, dus iedereen ligt vroeg op bed.

Vandaag moesten wij dus ook al om 7.00 uur klaar staan, maar we moesten eerst nog wel even 2 foto's gemaakt hebben van bv. de zonsopgang. De wekker ging dus al om 6.00 uur. O, daarom is het geen vakantie.....;-) De hele ochtend zijn we bezig geweest met theorie over ISO, diafragma en sluitertijd. En na de lunch was het tijd om de theorie in praktijk te brengen en wat is dan mooier om dat te doen met 3 leeuwen die een pas gevangen 'wildbeast' aan het oppeuzelen zijn of met een aantal giraffes met jong.

De eerste dagen zijn wel druk, dus ik heb weinig tijd voor de verslagen. We hebben nu mazzel dat onze docent niet lekker is en naar bed is, dus even tijd voor het sociale gebeuren. Hopelijk heb ik vanaf volgende week meer tijd.

Greetings vanuit Thanda

• 22 Juli 2014 - 20:06

Dorenda:

Leuk zo'n eerste verslag. Al veel beleefd en hard gewerkt. De fotograaf hiernaast me zegt: "ze heeft er gevoel voor, ze leert het wel dat nichtje van je" benieuwd wat je vader er van vind als andere fotograaf
    Veel plezier nog en ik wacht je volgende verhaal af.
    groetjes, Dorenda

• 22 Juli 2014 - 22:41

Thea De Jong:

Leuk dit verslag te lezen Sandra, je hebt al heel wat achter de rug. En ook al hard gewerkt zo te zien, de foto's zijn heel erg mooi. Nog veel plezier verder en geniet van alles wat je nog gaat doen.

Verslag uit: Zuid-Afrika, KwaZulu

Wildlifefotografie in Thanda

Nog ruim een week en dan is het zover, dan start mijn avontuur in Zuid Afrika. Wil je weten wat ik precies ga doen, lees dan verder.
Ik zal proberen regelmatig een verslag op deze site te plaatsen en uiteraard ook veel foto's.

groet, Sandra

Als je denkt dat dit project alleen maar om leuke plaatjes schieten gaat, dan heb je het mis! Het doel van dit project is om de foto's die gemaakt worden tijdens dit project, in te zetten voor het behoud van dit mooie stukje Zuid-Afrika, in het bijzonder het Thanda Private Game Reserve. De betrokkenheid van de lokale bevolking is hierin van groot belang. Daarom wordt er een fotodatabase van lokale wildlife (van olifanten tot kleine dieren als vogels of reptielen) opgebouwd en deze te gebruiken voor educatieve doeleinden.

Eerst een oriëntatie, daarna de cursus
Als eerste paar dagen volg je een oriëntatieprogramma. Je krijgt belangrijke informatie van je begeleiders en maakt kennis met de projecten. Verder leer je een paar woordjes Zulu en bezoek je plaatsen in de omgeving. Zo krijg je de kans te zien hoe mensen op het platteland van Zuid-Afrika wonen en leven. Na de oriëntatie begint een intensieve 3-daagse fotocursus, geschikt voor beginners en gevorderden. Deze cursus wordt begeleid door een ervaren fotograaf en hij zal je de fijne kneepjes van het fotograferen van wildlife proberen bij te brengen.

Foto's en voorlichting
Na de introductie/cursusweek ga je echt aan de slag. Je werkterrein zal het Thanda Private Game Reserve zijn. Een 14.000 hectare groot reservaat op anderhalf uur rijden van St Lucia waar alle wilde dieren acte de présence kunnen geven. Inclusief de Big 5! Verder zul je ook een bezoek brengen aan het dichtbij gelegen iSimangaliso Wetland Park dat op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat. Dit prachtige natuurgebied leent zich uitstekend voor het maken van landschapsfoto's.

Als vrijwilliger trek je de natuur in, maak je foto's en geef je af en toe les over het belang van natuurbehoud, bijvoorbeeld op een schooltje of buurtcentrum. Maar je helpt ook mee met het verwijderen van afval of uitheemse planten uit het natuurgebied. Of je zet bedreigde inheemse planten en dieren (krokodillen!) weer terug in hun oorspronkelijke leefgebied en maak je informatieborden in zowel het Engels als in het Zulu om de bevolking en toeristen te informeren over het belang van natuurbehoud.

's Ochtends op pad gaan om olifanten, luipaarden, bijzondere vogels of reptielen te fotograferen. En 's middags lesgeven over het belang van natuurbehoud, op een schooltje, kinderdagverblijf of buurtcentrum. Zo kan je dag eruit zien. Maar het hangt natuurlijk helemaal af van lokale omstandigheden, bijvoorbeeld het weer!

- See more at: http://www.activityinternational.nl/Zuid-Afrika/Wildlifefotografie.aspx#sthash.OIro8a9f.dpuf